Aurinkoinen merenrantapatikointi ja hytinää merivesialtailla

Tänä aamuna patikoimme Puerto de la Cruzista vaikuttavaa reittiä itään päin. Noin kuuden kilometrin rantareitti alkoi nousulla näköalapaikalle, jolta ihailimme alhaalla heräilevää kaupunkia ja sen rantoja.

Matka jatkui banaaniplantaasien halki Barranco de la Arenan rotkoon, jossa pidimme pienen juomatauon ja katselimme ympärillä kohoavia kallioita kasvustoineen. Rotkosta nousimme taas ylös jyrkänteellä kulkevalle tielle, jolta katselimme, kuinka isot aallot lakkaamatta tyrskysivät rantakivikkoa ja -kalliota muovaten.

Lopulta alhaalla jyrkkien kallioiden keskellä avautui Bollullon mustahiekkainen ranta. Laskeuduimme kiemuraista polkua pitkin alas. Paikoitellen jyrkänteen viertä kulkeva polku pujahti korkeajuuristen puiden muodostamaan tunneliin, joka tulvi luonnon jännittäviä – kukkaisia ja vähemmän kukkaisia – tuoksuja. Juniori bongasi matkalla muun muassa pusikkoon vilistävän liskon. Rantakallio oli selvästi joillekin pyhä paikka, sillä näimme myös pieneen luolaan rakennetun alttarin lukuisine risteineen.

Bollullon ranta

Luontoalttari luolassa

Uimarannalla oli kahvila, josta ostimme jäätelöt. Emme harmitelleet pientä maisemalisää hinnassa. Valokuvat eivät tee oikeutta näkymile.

Vietimme muutaman tovin hohtavan mustahiekkaisella rannalla. Lapsi innostui pehmeässä hiekassa möyrimisestä. Rantahetkemme päätteeksi huomasimme mustan hiekan tarttuneen jämäkästi aurinkovoideltuihin raajoihimme. “Kyllä se siitä tuulessa irtoaa”, arvelin optimistisesti, mutta niin kävi, että pääsin säärieni tummasta pinnoituksesta eroon vasta museon vessassa tunnin kuluttua.

Rannan mustanhohtava hieno hiekka innostaa leikkiin ja auringonpalvontaan.

Nousimme Bollullon rannalta takaisin ylös tielle. Vastaan tuli paljon saksalaisturisteja, ja ainakin yksi suomalainen, jonka kanssa vaihdoimme muutaman sanan. Kävelimme El Rinconiin bussipysäkille, jolta hyppäsimme La Orotavaan menevään bussiin.

La Orotava on viehättävä pikkukaupunki Puerto de la Cruzin kupeessa. Olin lukenut aiemmin kaupungissa sijaitsevasta Parvekkeiden talosta, jossa halusin käväistä.

La Orotava

Casa de los Balcones, parvekkeiden talo, on La Orotavan tunnetuin rakennus. Talo toimii museona, jossa voi tutustua vanhojen ylhäisöperheiden elämään ja perinteiseen kanarialaiseen käsityötaitoon. Museon putiikista voi ostaa esimerkiksi paikallisia viinejä ja tekstiilejä. Talo on kaunis ja museokäynti vallankin vitosen pääsymaksun väärtti.

Parvekkeiden talo

Kun pääsimme bussilla takaisin Puerto de la Cruziin, ilma oli alkanut hieman viiletä ja tuuli yltyä. Päätimme siitä huolimatta noudattaa suunnitelmaamme käydä Lago Martinaezin merivesialtailla.

Vinkki: visiitti kannattaa tehdä mieluiten kuumana päivänä. Merivesipuisto useine altaineen, auringonottoalueineen ja kahviloineen on kyllä käymisen arvoinen paikka. Altaiden vesi on kuitenkin viileää, ja pienen pulahduksen jälkeen lähinnä hytisimme aurinkotuoleillamme palmujen heiluessa tuulessa ympärillämme. Haluaisin kuitenkin antaa paikalle uuden mahdollisuuden helteisempänä päivänä.

Lago Martinaez. 5,50 euron (alle 10-vuotialta 2,5 e) hintaisella sisäänpääsyllä pääsee nauttimaan alueen monenlaisista merivesiuima-altaista, piitseistä ja puutarhoista.

Merivesialtailla vietetyn tunnin jälkeen lämpenimme maukkaiden pasta- ja lasagneannosten äärellä rannan lähellä sijaitsevassa Baricentro-ravintolassa. Tarjoilija sai hieman ylimääräistä tippiä, koska älysi tuoda viltin ravintolan pehmeällä penkillä nukkuvalle lapsellemme. Useiden kilometrien juoksentelu pitkin kalliopolkuja ja rantahiekkoja toimi luonnollisena nukutusaineena.

Kategoria(t): Lapsiperhematkailu, Patikointi, Teneriffa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.